הפרעות קשב וריכוז

אלו הן הפרעות התפתחותיות הנובעות מבעיות נוירולוגיות שגורמות לתהליכי עיבוד המידע במוח להתנהל בצורה איטית מדי. הפרעות אלו באות לידי ביטוי במספר אופנים: אימפולסיביות, פזיזות, חוסר סבלנות, אי שקט, חוסר במתן תשומת לב לפרטים, בעיות בעיבוד מידע וביטויו, חוסר ריכוז או ריכוז יתר בדבר אחד בלבד, קשיים בניהול של הזיכרון לטווח הקצר ולטווח הארוך וקושי במעקב אחר הוראות והנחיות. הפרעת קשב והיפראקטיביות היא הפרעה נפוצה מאוד בקרב האוכלוסייה וניתן למצוא אותה בכל שכבות החברה, הגילאים ורמות האינטליגנציה.

  • פעמים רבות נאלצים לעזוב את בית-הספר, על רקע בעיות משמעת, הישגים נמוכים.
  • ADD ללא היפראקטיביות: אין בעיות משמעת, אך ההישגים נמוכים ויש פגיעה קשה בדימוי העצמי.

 

השפעות אפשריות של הפרעות קשב וריכוז בשלבי החיים השונים:

בתקופת השירות הצבאי:

  • פעמים רבות יהיו בעיות משמעת ובעיות סמכות, חילופי תפקידים, מאסר, נפקדות.
  • לעיתים קרובות יכולים להצליח בתפקידים קרביים.
  • ישנה התלבטות לגבי דיווח על שימוש בריטלין.

 

בשלב בחירת המקצוע: 

  • ADD מאובחנים לעיתים קרובות בפעם הראשונה כבוגרים. 
  •  בעזרת ריטלין יכולים לתפקד טוב יותר (כולל בלימודים). 
  •  ADHD נוטים למקצועות בעלי גיוון, עצמאות, ניידות וסיכון: ביטחון, משטרה, 
    צבא קבע, ספורט, חקלאות, נהיגה, עסקים. 
  •  מתקשים עם עבודה פקידותית, עם צורך בארגון.
  •  היסטוריה תעסוקתית מורכבת עם הרבה שינויים.


בתקופת הלימודים האקדמיים: 

  • אם מתקבלים לאוניברסיטה, יכולים להצליח באופן מפתיע ביחס להיסטוריה הלימודית.
  •  פעמים רבות מוותרים על לימודים אקדמיים מתוך חוסר אמון ביכולת.
  •  יכולים להיעזר בריטלין באופן משמעותי (ADD ו- ADHD).
  •  מתקשים בהכנת עבודות, עמידה בלוח-זמנים, ארגון ותכנון.
  •  יכולים להיעזר מאוד בסדנאות לשיפור מיומנויות למידה.
  •  הרבה נושרים מהלימודים כבר במהלך תואר ראשון.